Hoe maak ik een draaiboek voor mijn bruiloft?

Er komt heel wat kijken bij de organisatie van jullie droomdag. Met een goed draaiboek bewaar je het overzicht tijdens de grote dag en weet iedereen wat zijn of haar taak is. Zo kunnen jullie optimaal genieten op de belangrijkste dag van jullie leven. Maar hoe maak je nou zo’n draaiboek? Om je op weg te helpen hebben we uitgezocht waar je op moet letten.

Het draaiboek vormt de basis van deze dag. Tot in detail staat hier beschreven wat het programma is. Jullie kunnen zelf een draaiboek maken of de hulp van een weddingplanner inschakelen. Hij of zij heeft veel ervaring met de organisatie van bruiloften en weet waar je op moet letten. Ga je toch zelf aan de slag? Dan is het belangrijk dat jullie tijdsafspraken maken met leveranciers.

Met wie moeten jullie een tijdsafspraak maken?

  • De kapper
  • De visagist
  • De bloemist
  • De bakker
  • De cateraar
  • Het entertainment
  • Ceremoniemeester(s)
  • Fotograaf
  • Videograaf
  • De locatie(s)
  • Het vervoer
Wanneer jullie het tijdstip van trouwen weten, gaan jullie aan de slag met het maken van andere tijdsafspraken. Aan de hand hiervan ontstaat een draaiboek. Zo’n draaiboek kan er als volgt uitzien:

Ochtend

7:00 Tijd om op te staan! Zorg ervoor dat jullie op tijd opstaan. Zo zijn jullie minder gestrest en hebben jullie ruim de tijd om alles in goede banen te leiden.
7:30 Klaarmaken van de bruid en bruidegom. De kapper en de visagist arriveren en nemen de tijd om de bruid en bruidegom klaar te maken voor de grote dag. Gemiddeld duurt het aankleden, haar en make-up ongeveer 2 uur.
9:30 Klaarmaken van de bruidsmeisjes. Gemiddeld duurt dit 30 minuten per bruidsmeisje.
10:30 De fotograaf en videograaf arriveren op de locatie. Het is tijd voor de familiefoto’s.
11:30 Eerste gedeelte van de fotoshoot.

Middag

12:30 Lunch met ouders en eventueel bijwerken van make-up van de bruid.
13:30 Gasten arriveren op de trouwlocatie en het bruidspaar arriveert.
14:00 Ceremonie
14:45 Einde ceremonie, ontvangen felicitaties en het aansnijden van de bruidstaart.
15:15 Tweede deel van de fotoshoot.
16:00 Receptie
18:00 Hier is ruimte voor uitloop en gelegenheid tot opfrissen.
18:15 Aanvang diner, bij het diner moet je ook rekening houden met eventuele speeches. Neem hier ruim de tijd voor.
20:15 Einde diner

Avond

20:15 Uitloop diner en opfrissen
20:45 Aankomst avondgasten
21:00 Feest
21:15 Eerste dans
01:00 Gooien boeket en vertrek bruidspaar

Programma

Het is wel duidelijk dat het ochtendprogramma vooral belangrijk is voor het bruidspaar en de leveranciers. Door een goed draaiboek weten alle leveranciers, gasten en betrokkene wanneer er iets van hen wordt verwacht. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld en misschien willen jullie een hele andere indeling. De bruid wil in de avond haar make-up nog even bijwerken of er vindt in de middag geen fotoshoot plaats. Dit is helemaal aan jullie.

Pauzes

Tip: raak niet gestrest als de dag niet volgens het draaiboek loopt. Uiteindelijk gaat het erom dat jullie genieten en is het draaiboek slechts een handvat. Om te voorkomen dat het programma uitloopt, lassen jullie een paar keer een half uurtje in zodat er speling in het programma zit.





Bekijk alle plaatskaartjes in de trouwshop