10 vragen die jullie moeten stellen aan de bruiloftband

Jullie gaan trouwen! Heerlijk om al die tijd alles te plannen, samen fantaseren over jullie dromen en wensen en overal inspiratie op te doen. Er zijn zóveel mooie locaties, leuke kleursamenstellingen, inspirerende trouwreportages en beurzen te bekijken. Hebben jullie de locatie en datum al vaststaan? Dan wordt het tijd om na te gaan denken over jullie muziek! Want wat is zo'n feestelijke dag zonder de perfecte muzikale noot?  Zoiets belangrijks moet natuurlijk goed gaan en om jullie daarbij te helpen geven wij jullie de 10 vragen die jullie altijd moeten stellen aan de bruiloftband.

1. Wat is de stijl en het repertoire van de band?

Bands zijn er in allerlei soorten en maten en vooral in veel verschillende prijsklassen. Naast het feit dat het belangrijk is om te weten of een band de muziekstijl en het repertoire speelt wat jullie leuk vinden, heeft iedere band zijn eigen bijzondere eigenschappen die een band meer of minder waard maken qua prijs. 

Wat betreft het repertoire van een band: ga samen na welke stijl jullie als bruidspaar aanspreekt. Dit kan bijvoorbeeld vooral dance zijn of misschien wel jazz. Maar vergeet jullie gasten niet: wat vinden zij leuk? Als jullie een band laten komen die heerlijke jazz speelt waar jullie van houden, maar de meesten van jullie gasten verwachten een dansfeest met een flitsende coverband, dan kan dat goed de sfeer van de feestavond naar beneden halen. Probeer dus een afweging te maken tussen jullie wensen en die van jullie gasten, en probeer je voor te stellen hoe jullie willen dat de avond eruit komt te zien. Eventueel kunnen jullie aspecten combineren: een leuk jazzbandje tijdens het diner en een coverband tijdens het feest. Hebben jullie niet het budget voor twee muzikale invullingen? Dan kunnen jullie altijd nog aan de feestband vragen of ze de eerste set een rustige 'inloop'-set spelen met de nummers die jullie leuk vinden. 

Je hebt coverbands bestaande uit 4, 5, 6 of zelfs 7 personen. Natuurlijk heeft dit effect op de prijs, hoe meer personen, hoe duurder de band. Maar tegelijkertijd geldt: hoe meer bandleden op het podium staan, hoe leuker en afwisselender de band zal zijn. Een band met enkel een zangeres kan te gek zijn, maar heeft een band ook nog een zanger, dan zorg je wel voor meer afwisselende sounds én een breder repertoire. Hetzelfde geldt voor een blazerssectie: heeft de band een saxofonist, dan zorgt dat voor extra sfeer, muzikaliteit en heerlijke sounds. Tegenwoordig heb je zelfs bands die beschikken over een DJ, rapper of MC. Op die manier kan zo'n band daadwerkelijk álles spelen: van dance tot rock en van easy listening tot hiphop.  

 

 

 2. Hoeveel sets speelt de band en hoe lang zijn de sets?

De meeste bands spelen standaard 3 sets van 45 minuten tijdens een feestavond, maar er zijn ook bands die 4 sets spelen. Sommige bands zijn flexibel in speeltijden, andere totaal niet. Het is dus goed om van te voren te checken of de flexibiliteit en de speeltijden van de band overeenkomen met jullie wensen voor de invulling van de feestavond.  

Tip: houdt er rekening mee dat, ook al willen jullie graag om half 9 meteen starten met een knalfeest, dit in de praktijk bijna nooit het geval is. Vaak zijn jullie gasten net binnen en wil iedereen elkaar even gedag zeggen. Oude bekenden komen elkaar tegen, familieleden hebben elkaar een half jaar niet gezien of gesproken en als er dan een band meteen begint met Fireball van Pitbull, dan werkt dit vaak averechts. Verstandiger is om de band iets later te laten beginnen, nadat iedereen rustig binnen is en een drankje heeft. Óf de band te laten beginnen met een wat rustigere set qua liedjes. Bijkomend voordeel: je hebt minder pauzes doordat de band de sets over een kortere tijdsperiode hoeft te verdelen.

3. Studeert de band op verzoek ons openingsnummer in? Of moeten we die aanleveren op cd of usb?

Hebben jullie een openingsdans? Dan is het handig om bij de band te informeren of zij op verzoek jullie openingsnummer instuderen en of ze deze al in hun repertoire hebben zitten. Doet een band dat niet, dan kan je altijd jullie nummer zelf afspelen en de band daarna meteen laten beginnen. In dat geval is het handig te weten hoe jullie de openingsdans aan moeten leveren: op cd op usb? Eventueel kunnen jullie er ook voor kiezen om hoe dan ook zelf het nummer af te spelen. Op die manier weten jullie zeker dat de versie precies zo is als jullie 'm ingestudeerd hebben!

4. Zorgt de band voor pauze muziek? En kunnen we eventueel een DJ bijboeken voor de pauzes? 

Wanneer de band pauze houdt, is dit even een rustmoment voor alle gasten. Maar tegelijkertijd zou het jammer zijn als de sfeer helemaal inzakt. Vraag of de band zelf voor pauze muziek zorgt en zo ja, wat voor muziek? Als dit rustige muziek is, dan zakt de sfeer in. Vraag of ze up tempo muziek draaien en die niet te zacht zetten qua volume, zodat de sfeer er goed in blijft. 

Willen jullie zekerheid dat het feest vol door blijft gaan? Boek dan een DJ bij! Zeker als de feestavond lang is en je zit met pauzes van 20 minuten, dan is het aan te raden iets te verzinnen voor de invulling hiervoor. Een DJ is de perfecte uitkomst. Bij sommige bands kan je makkelijk een DJ bijboeken en er zijn zelfs bands die al een DJ hebben die in de pauzes door wilt draaien. Informeer hier dus naar bij jullie band! 

Tip: als de band niet alles speelt wat jullie leuk vinden, kunnen jullie zelf een pauze cd samenstellen met jullie favoriete liedjes, zo weet je zeker dat ook die nummers nog voorbij komen! En als er een DJ is nog beter: dan laat je de DJ de liedjes draaien. Het is immers jullie avond...

5. Kan de zanger of de zangeres van de band ook tijdens onze ceremonie live muziek verzorgen?

Wat heel mooi is en wat vaak vergeten wordt, is live muziek tijdens de ceremonie. Live muziek geeft een extra persoonlijk tintje aan jullie ceremonie en zorgt tegelijkertijd voor flexibiliteit: het tekenmoment duurt langer dan het liedje op jullie cd.. dat is jammer! Wanneer jullie live muzikanten hebben, spelen zij gewoon door totdat iedereen getekend heeft en weer rustig zit. 

Sommige bands bieden ook een muzikale invulling voor de ceremonie aan. Het is namelijk erg leuk om de gitarist en de zangeres van de band in een rustige akoestische setting tijdens jullie ceremonie te laten spelen en dezelfde muzikanten 's avonds op jullie feest te zien in de complete formatie!

6. Biedt de band combinatie prijzen wanneer we ook muzikale omlijsting boeken voor de ceremonie en/of de receptie?

Wanneer jullie aan de band vragen of zij ook muziek kunnen verzorgen tijdens de ceremonie of jullie receptie, kunnen jullie vragen om combinatieprijzen (korting). Vaak zijn de muzikanten dan toch al op locatie en kunnen ze korting geven op de extra bijgeboekte momenten. Een veel voorkomende combinatie is de ceremonie en receptie of het aansnijden van de bruidstaart. Maar ook voor de ceremonie en het feest zijn er bands die kortingen aanbieden. Altijd interessant om even te checken dus!

7. Onze locatie heeft geen lift en de band moet met alle apparatuur via de trap(pen) omhoog, is dat mogelijk?

De meeste bands hebben in hun rider staan dat er een lift aanwezig moet zijn, omdat de apparatuur die ze bij zich hebben vaak niet getild kan worden. Er zijn trouwlocaties die echter niet over een lift beschikken maar waarbij je twee spiraaltrappen omhoog moet om bij de feestlocatie te komen. Dit kan op de avond zelf voor problemen zorgen, dus zorg ervoor dat dit van te voren besproken is en gecheckt bij beide partijen. 

8. Speelt de band verzoeknummers?

Er zijn concepten waarbij de band verzoeknummers speelt (denk aan The Piano House of Crazy Piano's), maar niet alle bands doen dat. Willen jullie dat wel, dan is het aan te raden om dat van te voren even te checken. 

9. Wanneer we muzikale omlijsting tijdens de ceremonie boeken, kan dit ook op bijzondere locaties zoals op het strand of in het bos?

Niet alle locaties waar de huwelijksvoltrekking kan plaatsvinden, beschikken ook over een stroomaansluiting en stopcontact. Willen jullie dan toch live muziek, dan is het verstandig om even te vragen of de band ook boxen op batterijen kan regelen (die bestaan). Een makkelijkere oplossing is om de muzikanten geheel akoestisch te laten spelen. De keerzijde is dan wel dat dit misschien minder goed hoorbaar zal zijn. Natuurlijk geldt precies hetzelfde voor de ambtenaar, ook ambtenaren spreken doorgaans met een microfoon, dus als dat niet mogelijk is, is het aan te raden dit kenbaar te maken. 

10. Wat nou als er bandleden ziek zijn of de band onverhoopt verhinderd is, wordt er dan voor vervanging gezorgd?

Het komt bijna nooit voor, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren: de band is verhinderd door pech of ziekte. Nu komt het voordeel van een boekingskantoor naar voren. Boek je een band via een boekingskantoor, dan kunnen zij je vaak de garantie geven dat er voor vervanging wordt gezorgd. Het kost misschien iets meer, maar het geeft ook meer zekerheid en rust.

Het kan zijn dat een band die buiten een boekingskantoor om geboekt wordt, hier ook voor kan zorgen, maar zeker niet allemaal. Goed om even naar te informeren dus!

Meer informatie of muzikale invullingen voor jullie ceremonie, receptie en feest bekijken? Check dan LoveSound op Toptrouwen.nl.






Bekijk alle decoraties in de trouwshop