Etiquette voor zitplaatsen tijdens de receptie

De etiquette kan erg lastig zijn wanneer je gaat kijken waar iedereen mag zitten bij de receptie. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel zaken veranderd als het aan komt op de etiquette. Toch zijn er alsnog een aantal belangrijke zaken waar je even rekening mee moet houden als je een receptie organiseert. Wij hebben ze even op een rijtje gezet. Dus maak je geen zorgen, zo laat je de receptie relaxed verlopen zonder ongemakkelijke foutjes.

  • Blijf te allen tijde flexibel. De gastenlijst kan misschien nog wel twaalf keer veranderen. Veel mensen zeggen op het allerlaatste moment nog af, en veel mensen bellen je dat ze eigenlijk toch wel kunnen komen. Misschien heb je al een plattegrond gemaakt, maar de kans bestaat dat mensen deze plekken niet gaan aanhouden en toch nog ergens anders gaan zitten. Maak je hier niet al te druk om.
  • Ondanks het bovenstaande is het zeker wel aan te raden om wel een plattegrond met vaste zitplaatsen te maken. Zeker wanneer je een grote gastenlijst hebt, wil je wel graag weten waar iedereen komt te zitten. Daarnaast is het ook nog eens erg handig voor het personeel dat eten en drinken rond moet brengen. Wanneer je met een kleine groep bent, hoef je natuurlijk niet per sé een zitplaatsenlijst te maken, je kan het dan wel onthouden.
  • Wees je bewust van spanningen binnen de familie. Hoe jammer het ook kan zijn, houd hier rekening mee tijdens de receptie. Zijn er bijvoorbeeld gescheiden mensen die elkaar niet meer spreken? Zet hen dan niet naast elkaar. Het zou heel jammer zijn als er tijdens de bruiloft ruzies ontstaan. Wanneer je het niet zeker weet, vraag dan gewoon naar de wensen van je gasten.
  • Neem contact op met de locatie waar je de receptie gaat houden. Vraag of je een duidelijk beeld of een plattegrond mag krijgen van de locatie. Zo kun je makkelijker een gastenlijst maken en heb je een beter voorstelling van de ruimte.
  • Maak een plattegrond de je bij de ingang ophangt. Dit zal de gasten helpen om gemakkelijk en snel hun plek te vinden, en onduidelijkheden voorkomen. Rangschik de gasten op alfabetische volgorde en zet het tafel- en stoelnummer achter de naam. Leg op iedere stoel een naamkaartje, zodat de gasten zeker weten dat ze de goede stoel hebben gevonden.
  • Wanneer je besluit om vriendengroepen, collega’s, of familieleden naast elkaar te zetten, besef dan wel dat dit de mensen op hun plek houdt. Je moedigt hiermee de gasten niet aan om met andere mensen die ze nog niet kennen in gesprek te gaan. Aan de andere kant kan een tafel vol vreemden juist zorgen voor ongemakkelijke momenten. Probeer hierin dus een middenweg te vinden.
  • Wanneer er kleine kinderen op de receptie zijn, maak dan een aparte kindertafel. Op deze manier kunnen de kids elkaar bezighouden en hebben de ouders er verder geen last van. Ze gaan zich niet vervelen en waarschijnlijk ook niet lastig doen. Leg wat spelletjes of kleurplaten neer om ze bezig te houden.
  • Het bruidspaar moet aan een prominente tafel zitten. Aan de voorzijde of in het midden van zaal is een goede optie. Het is namelijk belangrijk dat de bruid en bruidegom zichtbaar zijn vanaf alle tafels tijdens de toast en de toespraken. Neem hiervoor bijvoorbeeld een lange, rechthoekige tafel.
  • Maak er geen big deal van. Wanneer je bijvoorbeeld per ongeluk de verkeerde mensen naast elkaar zet is dat verder niet jouw probleem. Jij gaat trouwen en geniet ervan. De gasten zijn volwassen genoeg om dit soort foutjes zelf op te lossen. Controleer op het laatste moment even of alles goed gegaan is. Zo niet, overleg dan gewoon even met de gasten die je verkeerd geplaatst hebt.






Gerelateerde producten

Bekijk alle decoraties in de trouwshop






Wachtwoord vergeten?

----------------------- OF -----------------------

Registreren als nieuwe gebruiker