Het organiseren van een festival bruiloft

Genieten jullie ook zo van de zomer? Het zonnetje op je bol, een ontspannen sfeer, goede muziek en lekkere hapjes: dat zijn de kernwoorden voor een succesvolle zomerse festival bruiloft. Wie elkaar het ‘ja-woord’ wil geven in deze ontspannen sfeer in de buitenlucht, moet zeker eens denken aan een festival bruiloft. Het is niet alleen helemaal hip, maar ook nog eens leuk en makkelijk om te organiseren. Hoe je dat precies doet? Na dit artikel weet je hoe je de festival bruiloft van je dromen tot in de puntjes regelt.

Themabruiloften komen steeds vaker voor. Het festival thema is helemaal hip en ideaal voor wie niet zo van regeltjes en tradities houdt. Tijdens een festival bruiloft draait het vooral om plezier, sfeer en gezelligheid. Je wil gewoon lekker kunnen genieten samen met de gasten. Toch komt de voorbereidingen van een themabruiloft erg nauw. De verschillende leveranciers moeten goed op elkaar afgestemd zijn en het thema zit ‘m in de details! Wie de gasten echt wil verbluffen, moet dus gestructureerd te werk gaan.

Trouwlocatie

Een themabruiloft valt of staat met de locatie van de bruiloft. Bedenk vooraf wat voor locatie goed past bij jullie thema. Een locatie kan nog zo mooi zijn, maar misschien past het helemaal niet bij de sfeer die jullie willen neerzetten. Het is dan goed om toch eens verder te kijken naar opties die beter bij jullie wensen en het thema aansluiten. Bekijk het overzicht van festival bruiloft locaties.

Weersomstandigheden

Een festival bruiloft is eigenlijk altijd in de openlucht. Bekijk dus goed wat voor opties de trouwlocatie kan bieden, maar vraag ook na of er een plan B is bij slechte weersomstandigheden. In Nederland weet je immers nooit wat het weer gaat doen. Het is daarom goed om altijd een reserveoptie te hebben voor het geval het weer een buitenbruiloft niet toelaat.

Voorzieningen

Daarnaast is het goed om de voorzieningen bij de locatie te checken. Bedenk van tevoren wat jullie nodig hebben om alle leveranciers hun werk goed te laten uitoefenen. Heeft de DJ op de gewenste locatie wel elektriciteit? Zijn er genoeg toiletten en is er stromend water? Een festival bruiloft op een open veld of in een bos kan ontzettend leuk zijn, maar hier zijn vaak niet genoeg voorzieningen. Overleg met de locatie of jullie deze voorzieningen eventueel tijdelijk kunnen opzetten of ga op zoek naar een andere locatie.

Terrein indelen

Hebben jullie de perfecte trouwlocatie gevonden? Overleg dan samen met de locatie hoe jullie het terrein willen indelen. Waarschijnlijk vindt de gehele bruiloft plaats op dit bepaalde veld en de indeling moet dan ook goed geregeld zijn. Bedenk waar jullie elkaar het ja-woord willen geven en waar het diner zal plaatsvinden. Kunnen jullie voldoende zitplekken faciliteren en zijn er ook genoeg andere plekken waar de gasten tot rust kunnen komen tussen het ‘festivalgedruis’ door?

Decoratie

Wanneer je de locatie hebt geregeld, ligt het belangrijkste deel van de bruiloft vast. Nu kan het echte feest beginnen: de decoratie. Jullie zijn voor een thema gemaakt waarbij je helemaal los kan gaan op het gebied van styling. Je kan een stylist in de handen nemen, maar het is ook leuk om dit taakje voor eigen rekening te nemen. Het is erg gemakkelijk om leuke decoraties te maken die binnen het festival thema vallen. Denk maar eens aan gekleurde pom poms, mooie kleden, hangmatten, stukken lint, grote strobalen, houtsnippers en veel bloemen!

DIY-decoreren

Het voordeel van DIY-decoreren is dat je veel geld bespaart. Toch kan het soms lastig zijn om het thema volledig op de locatie af te stemmen. Doordat het festival thema tegenwoordig helemaal hot is zijn er gelukkig genoeg stylisten die gespecialiseerd zijn in het stylen van een festival bruiloft. Handig, als je er even niet meer uitkomt. Je kan er echter ook voor kiezen om slechts een deel van de styling op je te nemen. Zo bespaar je toch kosten, heb je iets om trots op te zijn, maar is er toch een professional die een oogje in het zeil houdt.

Details

Wie voor een themabruiloft gaat, moet zich bedenken dat een geslaagd thema in de details zit. Het is daarom belangrijk om het festival thema tot in de puntjes door te voeren in je bruiloft. Denk niet alleen aan de stationery zoals de uitnodigingen en menukaarten, maar ook aan leuke extra’s die bij een festival horen. Wat dacht je bijvoorbeeld van speciale bandjes waarmee je de gasten toegang tot het terrein verleent? Of een leuk toegangsticket voor jullie eigen festival? Leuk en handig: maak wegwijzers om te voorkomen dat de gasten de weg kwijtraken.

Eten

Wil je een driegangendiner organiseren? Ga dan niet voor een festival bruiloft. Heb je ooit een driegangendiner gezien op een festival? Wij niet. Ga voor hippe foodtrucks met verschillende lekkernijen zoals pizza’s, verse frietjes en verfrissende smoothies. Het zorgt er niet alleen voor dat jullie het thema perfect doorvoeren, maar deze trucks geven het geheel ook een ongedwongen sfeer. Niemand hoeft zich druk te maken over de indeling van de tafels en er is voor ieder wat wils.

Drinken

Tijdens een festival bruiloft kunnen de temperaturen hoog oplopen en je wil voorkomen dat de gasten uitdrogen. Zorg niet alleen voor leuke foodtrucks die koele drankjes aanbieden, maar houd de drankjes ook op andere manieren koel. Ga bijvoorbeeld voor een grote kuip zoals een boot of badkuip en vol deze met ijsblokjes. Leg hier vervolgens blikjes frisdrank tussen die de gasten kunnen pakken om even af te koelen. Is het echt heel heet? Zorg dan ook voor verkoelende sproeiers of kleine zwembadjes.

Muziek

Wanneer je voor een festival bruiloft gaat, is er niets belangrijker dan de muziek. Probeer dus niet te bezuinigen op dit onderdeel. Huur een goede DJ in die de bruiloft tot een succes maakt of ga voor een echte festival line-up en laat verschillende bandjes elkaar afwisselen. Ga voor verschillende genres zodat iedereen zich kan vinden in de muziek.

Plannen

Bij een festival bruiloft hoort een ongedwongen sfeer. Ben je een echte planner? Probeer dit dan een beetje los te laten. Het is de bedoeling dat jullie en de gasten tijdens deze dag optimaal genieten. Stippel de grote lijnen van deze bijzondere dag uit en kijk vervolgens wat goed voelt op de dag zelf.

Vermaak

Probeer creatief aan de slag te gaan met het vermaak tijdens jullie bruiloft. Denk bijvoorbeeld ook aan eventuele kinderen die aanwezig zullen zijn. Misschien is het leuk om voor deze kinderen een aparte speelhoek te maken waar zij zich kunnen vermaken. Meer tips over kinderen op de bruiloft lees je in ons artikel over kindvermaak op de bruiloft.

Daarnaast is het ook handig om voldoende entertainment te regelen voor de volwassen gasten. Helemaal hot en bijpassend bij het festival thema is bijvoorbeeld de photo booth. Geen gemaakte foto’s, maar ongedwongen, speelse plaatjes die een blijvende herinnering zullen achterlaten. Denk ook aan leuke spelletjes voor volwassenen.

Knallende afsluiting

Een festival eindigt altijd met een prachtige eindshow. De voetjes gaan voor de laatste keer van de vloer en het dak gaat eraf. Soms komt er zelfs een heuse vuurwerk- of lichtshow bij kijken. Dit effect willen jullie natuurlijk ook nabootsen, maar dan in het klein. Laat de band een geweldige laatste show op het podium uitvoeren of laat met alle gasten een wensballon op.

Ook leuk: geef de gasten als bedankje een sterretje en steek deze vervolgens met z’n allen aan. Het is niet alleen een origineel idee, maar ook nog eens een besparing in de kosten. Wie na de eindshow wil blijven, kan nog even tijdens de afterparty bij het kampvuur samen met jullie nagenieten van deze geweldige dag.

Inspiratie

Ben je op zoek naar meer inspiratie voor het organiseren van een festival bruiloft? Plan in aanloop van de bruiloft dan eens wat dagjes weg naar festivals en laat je inspireren. Je zult gegarandeerd leuke ideeën opdoen die je kan doorvoeren in de organisatie van de bruiloft. Na het zien van deze festivals nog meer behoefte aan leuke ideeën? Houd dan ons online trouwblog in de gaten voor de laatste tips, weetjes en handige checklists. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze buitenceremonie decoratie ideeën met 20 prachtige prieeltjes? 

 







Gerelateerde producten

Bekijk alle decoraties in de trouwshop






Wachtwoord vergeten?

----------------------- OF -----------------------

Registreren als nieuwe gebruiker